12 stycznia 2016 roku klasa IIc gimnazjum pod opieką wychowawcy Hanny Matelskiej i pedagoga szkolnego Anny Bryskiej-Zawadzkiej wyruszyła na podbój pracowni kucharskich w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Grudziądzu.

W ośrodku wraz z paniami Dorotą Krakowską i Joanną Jesionowską oraz uczniami klas Ia i IIIf  (zawód kucharz) drugoklasiści poznali tajniki pieczenia ciasteczek korzennych :)

Po upieczeniu i udekorowaniu ciasteczek uczniowie i nauczyciele w towarzystwie pani dyrektor Ośrodka Katarzyny Rzanna i pani wicedyrektor Anny Przeperskiej-Kochaniak oddali się degustacji wypieków.

Dyrekcji Ośrodka, paniom nauczycielkom oraz uczniom klasy Ia i IIIf dziękujemy za ciekawe zajęcia i mile spędzony czas

 

mundurowa

Uczniowie klas mundurowych brali udział 24 finale WOŚP.

Uczestniczyli w pokazie musztry paradnej, a w ramach fechtunku pokazali technikę i taktyką walki szablą.

 mundurowa

W dniu 15 grudnia 2015 roku uczniowie klasy mundurowej złożyli ślubowanie na sztandar szkoły w Jednostce Wojskowej 1109.

W uroczystości udział wzięli:

  1. Prezydent Miasta pan Robert Malinowski,
  2. cały stan osobowy jednostki,
  3. Dyrekcja ZSO nr 5
  4. grono pedagogiczne szkoły
  5. rodzice uczniów i goscie.

Po ceremonii ślubowania ucznowie z rodzicami udali się na wojskową grochówkę.

tarcza.png

Uczniowie klasy 1d - mundurowej ukończyli szkolenie z budowy, przeznaczenia i współdziałania podzespołów broni strzeleckiej.

Po zapoznaniu z zasadami BHP na strzelnicy ZSO nr 5 w dniu 4 stycznia odbyli strzelanie z karabinka pneumatycznego:

 

gkpl.png

W piątek 11 grudnia 2015 roku przedstawiciele Grudziądzkiego Klastra Przemysłu Lekkiego spotkali się z gimnazjalistami.

ZOBACZ: Informacje i sprawozdanie ze spotkania (PDF)

 

 

musztra.jpg

11 listopada 2015 roku klasy mundurowe z naszego gimnazjum udały się na Cytadelę, by w niezwykły sposób uczcić 97. rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę.

Na wyznaczonym miejscu stanęły w pełnym umundurowaniu klasy I d, II d, III d, po czym, spośród licznie zebranych, wyszli „żołnierze” pod dowództwem Mateusza Murawskiego, który wydał komendę: - Do musztry paradnej!

Wówczas w takt wojskowej piosenki ruszyli wszyscy równym krokiem. Nie można było oderwać od nich oczu – szli równo, rytmicznie i dynamicznie.

Zachwycał kunszt i perfekcja wykonania wszystkich układów, a to dzięki wielogodzinnym ćwiczeniom pod kierunkiem pani Marioli Warsickiej.

Dzisiaj usatysfakcjonowani wrócili do szkoły.

Teraz muszą udowodnić, że są nie tylko od p a r a d y!

A puchar? Puchar przechodni zdobyty w ubiegłym roku? Nigdzie nie przechodzi! Pozostaje z nami.  

 

szcepanki.jpg

 

Ile myszy jest we młynie, czyli z wizytą w Szczepankach

Ile myszy jest we młynie?

Skąd się bierze mąka w magazynie?

Czy młynarz zawsze jest biały?

Dlaczego chleb pęka w czasie pieczenia, nawet ten mały?

Jakie szkoły należy ukończyć, by stać się pracownikiem nowoczesnego młyna?

Na te i inne pytania gimnazjaliści biorący udział w projekcie edukacyjnym na temat: „Od ziarna do chleba” szukali rzeczowych odpowiedzi w czasie wycieczki do „Młynów Szczepanki”.

26 października uczniowie klasy II d i II f pod opieką pani Hanny Jasińskiej i Danuty Kędry gościli w nowoczesnym młynie w Szczepankach.

Zwiedziliśmy laboratorium, by zobaczyć procedurę kontroli jakości ziarna, piekarnię zakładową, w której pracownicy sprawdzali jakość produkowanych typów mąk oraz bardzo skomputeryzowany młyn.

Dowiedzieliśmy się też, jaką drogę musi przebyć ziarno, by stało się chlebem.

W drodze powrotnej pojechaliśmy na pola pana Michalczyka, właściciela „Młynów Szczepanki”. Tam byliśmy między innymi świadkami siewu pszenicy, obserwowaliśmy nowoczesne maszyny rolnicze i ciągniki w pracy na roli… a piękna jesień urzekała swą urodą uczestników wyprawy.

(Aha, we młynie nie ma myszy!!!!!)

pkm_mapa.jpg

W dniu 15 października klasa II e wraz z wychowawcą wybrała się do Gdańska w ramach realizacji projektu gimnazjalnego

"PKM - nie tylko kolejarz - nowoczesne zawody, bogactwo nauki i techniki "

Celem wyjazdu było zwiedzenie i zapoznanie się z najnowszym projektem naszego regionu czyli Pomorską Koleją Metropolitalną.

Zgodnie z zamierzeniem do celu dotarliśmy pociągiem i w trakcie realizacji kolejnych etapów podróży poruszaliśmy się tylko pociągami - nowoczesnymi, czystymi, z możliwością doładowania naszych smartfonów i tabletów. Zwiedzając budynek LCS (Lokalne Centrum Sterowania) Pomorskiej Kolei Metropolitarnej, dowiedzieliśmy się na czym polega praca ludzi, którzy dbają o nasze bezpieczeństwo podczas podróży

W pociągach i na stacjach  PKM jest wiele ułatwień dla osób niepełnosprawnych  (opisy w języku Breila,  windy i podjazdy dla poruszających się na wózkach inwalidzkich, system monitoringu).

Mieliśmy okazję zobaczyć od podstaw budowę torów, układanie szyn, usypywanie tłucznia, urządzenia do sterowania ruchem kolejowym, nowoczesne systemy kontroli jazdy pociągów i pracę w centrum sterownia. Budynek LCS, to budynek, w którym pracuje około 80 ludzi, serwery łączy 27 km kabla. Zostały tam zainstalowane najnowocześniejsze w Europie systemy bezpieczeństwa a pracownikom zapewniono wysokie standardy i komfort pracy.

Łączny koszt inwestycji to 1 miliard złotych.

Po wyjeździe wiemy już , że praca na kolei, to nie tylko praca toromistrza lub maszynisty, to dziś praca dla informatyka, programisty, elektronika, elektromontera i wielu innych nowoczesnych zawodów. Jest to praca w dobrych warunkach i bezpieczna. 

 


Odnawialne źródła energii naszą przyszłością

Dnia 21 października 2015 roku uczniowie klas trzecich, pod opieką doradcy zawodowego, wzięli udział w wycieczce
do Małej Elektrowni Wodnej w Grudziądzu.

Celem wyjazdu było zapoznanie młodzieży z technologią wytwarzania energii elektrycznej w hydroelektrowni.

Na miejscu młodzież spotkała się z panem inżynierem Edmundem Puchowskim, który po wprowadzeniu teoretycznym, na temat wytwarzania energii elektrycznej w hydroelektrowniach, zapoznał uczniów ze schematem budowy Małej Elektrowni Wodnej.

Pan inżynier Puchowski, który wykształcił wielu czeladników w zawodzie elektromechanik, przedstawił swoją ścieżkę kariery i zachęcił uczniów do nauki zawodu, gdyż na rynku pracy brakuje specjalistów z wykształceniem technicznym, m.in. spawaczy, elektromechaników, mechaników czy hydraulików.  

indeks.jpg

Dnia 8 października 2015 roku odbyła się uroczystość nadania imienia rondu u zbiegu ulic Warszawskiej i Rydygiera.

Patronem ronda została Irena Sendlerowa.

Społeczność Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 5 reprezentowali uczniowie klasy Id mundurowej.

 

 

kariera.jpg

 

Harmonogram Tygodnia Kariery w ZSO nr 5 w Grudziądzu

Poniedziałek, 19 października 2015 roku

I. Warsztaty dla klas I gimnazjum temat: „Quiz zawodoznawczy”- wprowadzenie do świata zawodów, (sala konferencyjna) Młodzieżowe Centrum Kariery przy OHP w Grudziądzu

  • 8.00- 8.45 klasa I c
  • 8.55- 9.40 klasa I b
  • 9.50- 10.35 klasa 1d
  • 10.45- 11.30 klasa I a
  • 12.45 – 13.30 klasa I e

Środa, 21 października 2015 roku

I. Zwiedzanie Małej Elektrowni Wodnej w Grudziądzu.
Spotkanie z inżynierem p. Edmundem Puchowskim (zbiórka o 11.30 przy wejściu do szkoły).

Piątek, 23 października 2015 roku

I. Warsztaty dla klas III gimnazjum temat „Gimnazjum i co dalej? Liceum, technikum czy szkoła zawodowa?", (sala konferencyjna) doradca zawodowy p. Sławomir Uziembło - Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Grudziądzu.

  • 8.00- 9.45 klasy III a, III b
  • 8.55- 9.40 klasy III e, III f
  • 9.50-10.35 klasy III c, III d

II. Dzień otwarty 23-10-2015 roku.

W godzinach 10.45 -13.00 na konsultacje indywidualne edukacyjno-zawodowe dla uczniów i rodziców zapraszają doradcy zawodowi:

  • Sławomir Uziembło
  • Marzena Słupska.

 List do rodziców uczniów gimnazjum

Pomagamy dzieciom w wyborze drogi zawodowej i ścieżki kształcenia

Szanowni Rodzice!

Wasze dzieci przygotowują się do jednej z ważniejszych decyzji w swoim życiu. Tą decyzją jest wybór szkoły ponadgimnazjalnej czy też zawodu. Proces podejmowania decyzji zapewne nie tylko dla Waszych dzieci, ale i dla Was, Rodziców, jest ekscytujący i trudny. Dlaczego? Choćby dlatego, że świat edukacji oraz pracy zmienia się dynamicznie. Nie wolno nam pozostawić dziecka bez pomocy i wsparcia. Najgorsze bowiem, co możemy zrobić, to powiedzieć naszemu dziecku „rób co chcesz, to Twój wybór, to Twoja przyszłość”.

W celu podjęcia decyzji dotyczącej dalszej drogi kształcenia, musimy ustalić w rozmowie z dzieckiem, jak długo zamierza się jeszcze uczyć (3 lata – szkoła zawodowa, 4 lata – technikum, 5 lat – liceum i studium policealne, 8/9 lat – liceum i studia w wyższej uczelni). Warto w tym momencie przeanalizować nasze możliwości finansowania edukacji dziecka. Kryterium, jakie powinniśmy wziąć również pod uwagę, to dotychczasowe postępy szkolne naszego syna czy córki. Jeśli dotychczas wykazywało niską motywację do nauki , to należy rozważyć podzielenie ścieżki kształcenia na etapy np. rozpoczęcie nauki w szkole zawodowej, co nie wyklucza możliwości kontynuowania nauki w technikum czy liceum. Natomiast łatwiej zmobilizować dziecko do osiągnięcia bliższego celu. Nieporozumieniem jest również przekonywanie dziecka do wyborów dających prestiż i pieniądze bez uwzględnienia jego zainteresowań, predyspozycji i umiejętności. Warto jest wierzyć we własne dziecko, ale błędem jest wymuszanie na nim podjęcia nauki w szkole, której poziom nauczania przekracza jego intelektualne możliwości. W procesie decyzyjnym kolejny krok to ustalenie w jakiego typu szkole nasze dziecko będzie kontynuować naukę – w szkole zawodowej, technikum, czy liceum ogólnokształcącym.

W przypadku wyboru liceum ogólnokształcącego musi zadecydować, do której z istniejących szkół złoży dokumenty oraz jaki profil klasy wybierze. Przy wyborze profilu klasy najlepszym kryterium decyzyjnym jest analiza ocen szkolnych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na przedmioty, z których uczeń otrzymywał najwyższe oceny, na przestrzeni kilku kolejnych lat. Nie bez znaczenia są zainteresowania dziecka . Warto porozmawiać z nim na temat tego, co lubi robić, jakiego rodzaju czynności związane z nauką i dniem codziennym sprawiają mu najwięcej przyjemności.

Jeśli Wasze dziecko zdecyduje się na kontynuowanie nauki w technikum lub szkole zawodowej konieczne jest dodatkowo „przyjrzenie się” jego uzdolnieniom i preferencjom zawodowym. Konieczna jest także wnikliwa ocena stanu zdrowia dziecka. Wszystko to dlatego, że wybór technikum lub szkoły zawodowej związany jest bezpośrednio z wyborem zawodu, a w toku nauki obowiązuje praktyka zawodowa na stanowiskach pracy. Ponieważ rozpoznanie preferencji zawodowych, uzdolnień lub określenie przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania danego zawodu nie jest sprawą łatwą warto skorzystać z pomocy doradcy zawodowego, który dysponuje odpowiednimi bateriami testów.

W jaki sposób wspierać dziecko w procesie przygotowywania go do podjęcia decyzji edukacyjnych i zawodowych?

  • Obserwuj, jakie zajęcia pozaszkolne dziecko lubi, co je pasjonuje, zajmuje, ciekawi. Zainteresowanie przedmiotami szkolnymi, zajęciami pozalekcyjnymi mogą być kopalnią wiedzy o jego pasjach. Towarzyszenie mu w codziennych obowiązkach pozwala na dostrzeżenie fazy marzeń- zawodowych fantazji do krystalizacji pomysłów, skonstruowania projektu swojej kariery zawodowej.
  • Słuchaj i rozmawiaj z dzieckiem, traktuj go jak partnera w rozmowie, dowiedz się, jakie ma pomysły, swoje propozycje na przyszłość.
  • Motywuj dziecko do samodzielnego podejmowania decyzji.
  • Korzystaj z pomocy specjalisty – doradcy zawodowego. Współpracuj z doradcą zawodowym. Dostarczysz mu wielu ciekawych spostrzeżeń na temat swojego dziecka, informacji, które mogą być bardzo istotne podczas podejmowania przez dziecko decyzji edukacyjno- zawodowych. Uzyskasz także cenne informacje na temat swojego dziecka.

Podsumowując, masz udział w kreowaniu kariery swojego dziecka.

wymiana

Wymiana szkolna Grudziądz-Fulda 201

Tegoroczna wymiana miała miejsce już po raz drugi w Białce Tatrzańskiej i rozpoczęła się w poniedziałek 27 lipca i trwała do niedzieli 2 sierpnia.

Po długiej jeździe autobusem, dotarliśmy na miejsce- Białka Tatrzańska - pensjonat U Sorosa - gdzie po około dwugodzinnym oczekiwaniu spotkaliśmy się z naszymi niemieckimi gośćmi. Od razu zaczęliśmy zawierać nowe przyjaźnie z uczniami z Fuldy. Aby usprawnić nawiązywanie naszych kontaktów, opiekunowie zorganizowali wieczór zapoznawczy. Po krótkich zabawach, wszyscy czuli się swobodnie i wiedzieliśmy, że zapowiada się bardzo miły tydzień. Po wspólnym zakwaterowaniu się w pensjonacie do wieczora spędzaliśmy czas z naszymi kolegami i koleżankami z Niemiec. Po pysznej kolacji, wszyscy zmęczeni podróżą, poszliśmy spać, bo wiedzieliśmy, że następnego dnia czeka na nas dzień pełen nowych doświadczeń. W tym przypadku był to spływ Dunajcem. Podzieliliśmy się na kilka grup i miło spędziliśmy czas na tratwach, słuchając ciekawych i zarazem śmiesznych opowieści flisaków. Podczas nietypowej podróży towarzyszyła nam piękna pogoda, przez co na naszym twarzach widniał uśmiech.

Kolejnym punktem naszej wycieczki było Zakopane. Naszą pierwszą atrakcją była skocznia narciarska, mieliśmy możliwość wjazdu na górę i oglądania widoków z perspektywy skoczka narciarskiego. Następnie udaliśmy się do parku linowego. Było wielu odważnych, którzy pokonali swój strach i skoczyli z 18 metrów ze skoku wahadłowego. Będąc na Gubałówce mogliśmy skosztować regionalnych przysmaków. Nasi niemieccy koledzy zachwycali się smakiem oscypków.

Następnego dnia wybraliśmy się na wycieczkę do Krakowa, gdzie zwiedzanie zaczęliśmy od wizyty w Muzeum Schindlera. Przedwojenny Kraków oraz historia krakowskiego getta zrobiły na nas ogromne wrażenie. A samo muzeum, to jedno z lepszych w Polsce. Następnie przemieściliśmy się w stronę Starego Miasta, na którym podzieliliśmy się na grupy polsko-niemieckie i przystąpiliśmy do realizacji zadań zawartych w grze miejskiej. Stanowiła ona niezłe wyzwanie językowe dla wszystkich uczestników. Po wyczerpujących zadaniach udaliśmy się na upragniony odpoczynek w postaci zakupów w galerii handlowej. Galeria przy dworcu kolejowym zrobiła duże wrażenie na naszych gościach.

W kolejnym dniu postawiliśmy na sport i postanowiliśmy urządzić rozgrywki sportowe w siatkówkę i piłkę nożną. W pierwszej z tych dyscyplin nasza drużyna okazała się być niezawodna. Chłopcy z klasy siatkarskiej popisali się swoimi umiejętnościami. W meczu piłki nożnej niemiecka drużyna odegrała się zwyciężając w 2 meczach.

Następnego dnia udaliśmy się do długo wyczekiwanego przez nas parku wodnego. Z pewnością była to najlepsza atrakcja wycieczki. Wszyscy razem świetnie się tam bawiliśmy. Jednym z punktów wycieczki był park narodowy Słowacki Raj w Słowacji. Nasze liczniki kroków w telefonach wskazywały 14 tysięcy kroków, które przeszliśmy tego dnia. Piękne widoki i ciekawostki przyrodnicze wynagrodziły trud przebytej drogi i wiemy, że było to warte naszego wysiłku. Nieubłagalnie zbliżał się czas rozstania i wręczając sobie prezenty ze łzami w oczach żegnaliśmy się ze sobą. Już w drodze powrotnej bardzo tęskniliśmy za poznanymi przyjaciółmi. Na szczęście nie straciliśmy kontaktu i piszemy ze sobą do dziś.

Kolejna wymiana będzie miała miejsce w Niemczech w Hamburgu.

Czekamy na nowe doświadczenia.

Karina Jelińska  

Doradcą zawodowym w naszej szkole jest pani Marzena Słupska.

Gabinetem doradcy jest sala nr 2 obok sekretariatu w części zajmowanej przez SP21.

Godziny pracy w roku szkolnym 2016/2017:

Dzień tygodnia Godziny pracy
 poniedziałek  8:30-13:30
 wtorek  11:00-15:00
 środa  8:00-12:00
 czwartek  10:00-14:00
 piątek  8:00-13:00


Kariera znaczy droga, zbuduj ją z doradcą zawodowym

Mając lat naście nie zastanawiasz się jak będzie wyglądał Twój dzień pracy. Na głowie masz klasówki oraz plany na weekend…..

Sęk w tym, że już za kilka lat około 1/3 każdej doby będziesz spędzać w pracy.
Warto dziś wybrać tak, by czuć się w niej raczej jak ryba w wodzie niż jak więzień swego losu.

Czego możesz oczekiwać od doradcy zawodowego?

  1. informacji o zawodach i rynku pracy
  2. udostępnienia komputera i Internetu oraz różnego rodzaju informatorów o możliwościach dalszego kształcenia
  3. pomocy przy konstruowaniu podania, życiorysu i listu motywacyjnego
  4. spotkań z ciekawymi osobami np. przedsiębiorcami, przedstawicielami różnych zawodów,
    uczniami szkół ponadgimnazjalnych, studentami czy absolwentami naszej szkoły
  5. informacji na temat pracy w Unii Europejskiej
  6. poznania aktywnych metod poszukiwania pracy
  7. przeprowadzenia testów diagnozujących predyspozycje zawodowe informacji o rozpoczęciu działalności gospodarczej
 

Gimnazjalisto, jeśli:

  1. nie znasz swoich predyspozycji
  2. nie wiesz, co wybrać, co cię interesuje
  3. rozważasz różne propozycje szkół albo brakuje ci o nich informacji
  4. nie znasz zawodów
  5. chcesz zaplanować swoją przyszłość,
 

to właśnie bardzo pomocna może być dla ciebie rozmowa z doradcą zawodowym.

11-listopad.jpg

Tradycyjnie 11 listopada 2014 roku w Dniu Niepodległości, na cytadeli w Grudziądzu, odbyła się część uroczystości związana z tym świętem.

W tym roku, pierwszy raz, został zorganizowany konkurs Parady Mundurowej dla klas mundurowych.

Po tygodniach mozolnych ćwiczeń klasa mundurowa IIId była gotowa aby wziąć w nim udział.

Trud, pod okiem pani Marioli Warsickiej, się opłacił - młodzi kadeci zdobyli puchar Wojskowego Komendanta Uzupełnień dla najlepszej grupy szkolnej.

Radość młodzieży była ogromna.

Emocje jeszcze długo towarzyszyły uczniom. Nagroda czekała również w szkole - ogromny tort wykonany przez panią Mariolę Warsicką.

Mamy nadzieję, że w przyszłym roku młodsi koledzy rówież staną na wysokości zadania i nie oddadzą pucharu.

wymiana

W dniach od 4 do 9 sierpnia 2014 mieliśmy przyjemność odwiedzić naszych niemieckich przyjaciół z miejscowości Fulda

Spędziliśmy z nimi kilka naprawdę niesamowitych oraz pełnych atrakcji dni, które zapamiętamy na długo. Jednak wszystko po kolei :).

Naszą wycieczkę rozpoczęliśmy bardzo wcześnie bo aż o 4 nad ranem w poniedziałek. Większość z nas miała jeszcze sen na powiekach jednak dzielnie wytrwaliśmy te pierwsze godziny. W czasie podróży do Fuldy nie brakowało nam poczucia humoru i radości. Odprawa na parkingu przebiegła całkiem sprawnie co nas bardzo zadowoliło. Nie mieliśmy zbyt wiele siły i wszystkim nam marzyło się ciepłe i wygodne łóżko (siedzenia w autobusie do wygodnych nie należą). Po długiej podróży, około godziny 14 zostaliśmy przywitani przez naszych niemieckich znajomych. Jak wiadomo początki nie należą do łatwych, mimo wszystko szybko udało nam się znaleźć wspólny język (migowy też się liczy) i podjąć pierwsze wspólne konwersacje.

Pierwszym punktem w planie naszej wycieczki było zwiedzanie miasta Fulda. Rozpoczęliśmy go od wspólnego posiłku w jednej z kawiarni, potem przyszedł czas na spacer wokół Starego Miasta (spalanie zbędnych kalorii po jedzeniu). Przez cały czas nie opuszczał nas dobry humor i masowa ilość zdjęć które przez cały czas robiliśmy. Mieliśmy przyjemność poznać kawałek ciekawej historii na temat rozwoju miasta , walory przyrodnicze, charakterystyczne dla tego obszaru oraz wiele innych aspektów np. przemysłowych lub rolniczych, które niektórych z nas bardzo zaciekawiły.

Taką „wisienką na torcie” było wejście na najwyższy punkt tego obszaru - Rhoen, oraz możliwość podziwiania panoramy regionu. Widoki naprawdę zapierały dech w piersiach.

Wtorek powitał nas piękną pogodą i kolejnymi atrakcjami. Dzień rozpoczęliśmy od wizyty w muzeum granicy niemiecko-niemieckiej” - Point Alpha. Jest to wyjątkowe miejsce, gdzie każdy może sam stać się świadkiem niełatwej historii niemiecko-niemieckiej, zobaczyć pewne fenomeny historyczne i dowody na „zimną wojnę” jaka miała miejsce w XX wieku po zakończeniu okrutnej drugiej wojny światowej.

Kolejnym punktem programu była wizyta w lokalnym ratuszu oraz spotkanie z burmistrzem Eichenzell. Po tym udaliśmy się smaczne włoskie lody. Oczywiście dobra zabawa i liczne dyskusje cały czas nam towarzyszyły. Dzieliliśmy się przeżyciami z domów naszych gospodarzy. Większość z nas była bardzo zadowolona. Nasi Niemieccy przyjaciele należeli tym razem do ludzi bardzo oryginalnych (w niektórych przypadkach nawet za bardzo) co poprawiało ogólne relacje panujące między nami.

Kolejny punkt programu obejmował wizytę w muzeum, które opowiadało przedwojenną historię miejscowości Wasserkuppe. Popołudnie natomiast przeznaczono tylko i wyłącznie dla nas. Mogliśmy wtedy zagłębić się w jednym z wielu sklepów, szlifować nasz język oraz jeszcze lepiej poznać naszych niemieckich przyjaciół. Wieczór spędziliśmy w ich gronie, co miło zakończyło drugi dzień naszego pobytu.

Środa należała do dni bardzo specyficznych. Odwiedziliśmy wtedy lokalną szkołę oraz świetlice młodzieżowe oraz poznaliśmy system edukacyjny naszych niemieckich przyjaciół. Po obiedzie dostaliśmy czas do własnej dyspozycji. Mogliśmy wtedy lepiej przyjrzeć się tej wspaniałej świetlicy oraz spędzić czas z naszymi niemieckimi przyjaciółmi. Około godziny 15 czekały na nas gry zespołowe na świetlicy (która naprawdę imponowała rozmiarami). Piłka nożna, koszykówka, badminton, zbijak to kilka ze sportowych dziedzin które nas nieźle wymęczyły. Wieczór spędziliśmy w schronisku młodzieżowym, delektując się tamtejszymi przysmakami i napojami. Nie brakowało nam przy jak zawsze świetnej zabawy i wielu ciekawych tematów do dyskusji.

Przedostatni dzień wymiany – czwartek-będzie dla nas bardzo długo pamiętliwy. Cały dzień spędziliśmy we Frankfurcie nad Menem. Jest to miejsce w którym każdy znajdzie sposób na dobrą zabawę i miłe spędzenie czasu. Liczne sklepy, muzea w tym filmu. Można tam również spróbować swojego szczęścia i wystąpić w filmie science fiction. Kilku osobom się to nawet udało, choć o mały włos zostali porwani przez stwory z innej planety. Pomimo tego bardzo zadowoleni z dużą ilością pamiątek i prezentów, około godziny 19 wróciliśmy do Fuldy. Jednak to nie koniec atrakcji.

Ostatni dzień wymiany -piątek - spędziliśmy na realizacji tolk show na temat naszej wymiany w lokalnym studio telewizyjnym. Poznawaliśmy tajniki pracy w telewizji, montażu , pisania scenariusza, oprawy graficznej i muzycznej. Niektórzy z nas stanęli za profesjonalnymi kamerami oraz przy stole monterskim. O godzinie 18 została wyemitowana nasza wspólna produkcja w telewizji kablowej, pełni wrażeń czekaliśmy na opinię oglądających nas. O 20 rozpoczęła się impreza pożegnalna w lokalnym gospodarstwie rolnym. Oddaliśmy się wtedy przyjemności rywalizacji w zawodach piłkarskich. Niektórzy z nas mogli wraz z właścicielką przygotować świeżutkie, cieplutkie i bardzo apetyczne pizze, które zjedliśmy z wielką ochotą. Niestety był to nasz ostatni wieczór który mogliśmy spędzić w gronie naszych niemieckich przyjaciół. (każdy się wzruszył choć nie wypadało tego pokazać). Nikt z nas nie sądził że aż tak się zaprzyjaźnimy i będziemy odliczać dni do naszego kolejnego spotkania. Mimo wszystko nie zakończyliśmy zbyt szybko naszego przyjęcia pożegnalnego. Po 23 udaliśmy się „pozornie spać”, w rzeczywistości nie spał nikt.

Sobotni poranek należał do bardzo ciężkich. Mieliśmy jeszcze możliwość zjedzenia śniadania z naszymi gospodarzami. Ostatnie słowa pożegnalne, kilka pamiątkowych zdjęć, trochę łez i słodyczy na drogę i niestety z wielkim żalem udaliśmy się w drogę powrotną do domu. Każdy z nas choć tęsknił za domem (bądź za domowym obiadem) miał w sercu pustkę i smutek.

Około godziny 22 cali, zdrowi, zadowoleni aczkolwiek nieco zmęczeni dotarliśmy szczęśliwie do domu. Był to ostatni punkt naszej podróży – podróży o której nikt z nas nigdy nie zapomni.

Ciąg dalszy tego wspaniałego wydarzenia nastąpi w sierpniu następnego roku :)

 

wymiana

SPRAWOZDANIE Z WYMIANY POLSKO - NIEMIECKIEJ W GRUDZIĄDZU

W dniach 08.07. – 13.07. 2013r. odbyła się wymiana polsko – niemiecka, w której udział brało łącznie z nauczycielami 40 osób. W tym piętnaścioro uczniów ze szkoły niemieckiej oraz dwudziestka uczniów ze szkoły polskiej. Grupy spotkały się w Grudziądzu, tam zaczęła się nasza tygodniowa wspaniała polsko-niemiecka przygoda.

Już pierwszego dnia rozpoczęliśmy pracę nad integracją zespołu. Pomagały nam w tym gry, które przygotowywał Dominik - prowadzący tegoroczną wymianę, a także pani Lucyna, która tłumaczyła wszystko tak, abyśmy mieli możliwość zrozumienia siebie nawzajem. Największe zainteresowanie wzbudziła zabawa o nazwie „Obstsalat”. Polegała na reagowaniu na wymieniane przez osobę stojącą w środku owoce, które zostały nam wcześniej przydzielone. Szybko zdążyliśmy też zapamiętać swoje imiona, a nawet nawiązać ze sobą dialogi. Z początku rozmowy się nie kleiły, ale  szybko okazało się, że mamy  wiele wspólnych tematów. Emocji dostarczały również mecze piłki plażowej rozgrywane prawie każdego dnia na pobliskiej plaży nad jeziorem Rudnik, gdzie byli zakwaterowani nasi goście z Niemiec. Nie najlepsza pogoda nie przeszkodziła nam w zrealizowaniu planów, np. w spływie kajakowym oraz zabawie w parku linowym w Rulewie.

 Trzeciego dnia naszego wspólnego pobytu w Grudziądzu  wybraliśmy się do rodzinnych domów naszych gospodarzy, mogli zobaczyć jak mieszkamy, poznać naszych rodziców oraz zapoznać się z zawodami przez nich wykonywanymi.

Nasi goście mieli możliwość zwiedzenia także naszej szkoły, w której zorganizowane zostały dla nas zajęcia sportowe, min. mecz piłki halowej w drużynach polsko-niemieckich. Przedstawiony został nam także film oraz piosenka na temat wymiany z ubiegłego roku.

W planie tegorocznej wymiany zawarta była też wycieczka do stolicy Pomorza – Gdańska. Tam zobaczyliśmy Stare Miasto, Trakt Królewski, które wywarły na naszych gościach niesamowite wrażenie. Zwiedziliśmy tak wieżę katedry gdańskiej, skąd mieliśmy piękny widok i mogliśmy dostrzec wybrzeże Morza Bałtyckiego. Przed czasem wolnym czekała na nas jeszcze jedna atrakcja. Była to gra miejska. Podzieleni na grupy otrzymaliśmy mapy i wskazówki, jak zdobyć potrzebne do odnalezienia skarbu puzzle i odpowiedzi na zagadki. Wykazaliśmy się swoimi umiejętnościami orientacji w terenie i wspólnymi siłami udało nam się odnaleźć upragnioną nagrodę. Przy pomocy mapy z zebranych puzzli dotarliśmy do fontanny Neptuna, gdzie czekał na nas „skarb”- zatopione w misie fontanny kieszonkowe.

 Przy końcu wymiany dwie różnonarodowe grupy, które przybyły do  Grudziądza, tworzyły jeden zgrany zespół. Żal było się rozstawać i odjeżdżać. Wspomnienia na pewno pozostaną na całe życie. Wszyscy z upragnieniem czekamy na kolejne spotkanie z przyjaciółmi z Niemiec , które odbędzie się za rok w Niemczech.

W dniu 18 czerwca 2014 roku uczniowie klas mundurowych zakończyli szkolenie ogólnowojskowe podczas święta jednostki wojskowej J.W. 1109.

W trakcie uroczystości otrzymali oni z rąk Dowódcy Jednostki Wojskowej i Dyrektora ZSO nr 5 certyfikaty ukończenia kolejnego roku szkolenia.

Na uwagę zwraca fakt, że dyrektor naszej placówki Pan Adam Przybylak otrzymał akt promocyjny na pierwszy stopień oficerski - podporucznik rezerwy.

W dniu 9 czerwca 2014 roku odbyła się wycieczka uczniów klas mundurowych do Bazy Lotnictwa Wojskowego w Krzesinach pod Poznaniem. Uczniowie zostali zapoznani z ogólną budową i danymi techniczno-taktycznymi samolotu F-16. Obserwowali starty i lądowania samolotów. Zwiedzali muzeum lotnictwa.

Poligon :)

Zdjęcia z uroczystości z okazji 15 rocznicy przystąpienia Polski do NATO

Zajęcia w jednostce Państwowej straży Pożarnej na osiedlu Rządz w Grudziądzu.

 

 


Mając na względzie współpracę na rzecz obronności państwa i wychowania patriotycznego młodzieży, nasza szkoła podpisała porozumienie o współpracy z Wojskową Komendą Uzupełnień w Grudziądzu.

Będzie ono dotyczyć głównie klasy wojskowej w gimnazjum, która została utworzona w jako klasa pierwsza w roku szkolnym 2012/13.

Cele porozumienia:

  1. popularyzowanie w środowisku cywilnym i szkolnym działań zmierzających do kształtowania świadomości historycznej i patriotyczno - obronnej młodzieży szkolnej;
  2. rozwijania zainteresowań młodzieży służbą w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
  3. przygotowania zaplecza kadrowego na potrzeby Sił Zbrojnych RP;
  4. pozyskiwania akceptacji społecznej na potrzeby polityki obronnej państwa;
  5. kształtowania pozytywnego wizerunku Sił Zbrojnych RP i służby wojskowej