wymiana

Wymiana szkolna Grudziądz-Fulda 201

Tegoroczna wymiana miała miejsce już po raz drugi w Białce Tatrzańskiej i rozpoczęła się w poniedziałek 27 lipca i trwała do niedzieli 2 sierpnia.

Po długiej jeździe autobusem, dotarliśmy na miejsce- Białka Tatrzańska - pensjonat U Sorosa - gdzie po około dwugodzinnym oczekiwaniu spotkaliśmy się z naszymi niemieckimi gośćmi. Od razu zaczęliśmy zawierać nowe przyjaźnie z uczniami z Fuldy. Aby usprawnić nawiązywanie naszych kontaktów, opiekunowie zorganizowali wieczór zapoznawczy. Po krótkich zabawach, wszyscy czuli się swobodnie i wiedzieliśmy, że zapowiada się bardzo miły tydzień. Po wspólnym zakwaterowaniu się w pensjonacie do wieczora spędzaliśmy czas z naszymi kolegami i koleżankami z Niemiec. Po pysznej kolacji, wszyscy zmęczeni podróżą, poszliśmy spać, bo wiedzieliśmy, że następnego dnia czeka na nas dzień pełen nowych doświadczeń. W tym przypadku był to spływ Dunajcem. Podzieliliśmy się na kilka grup i miło spędziliśmy czas na tratwach, słuchając ciekawych i zarazem śmiesznych opowieści flisaków. Podczas nietypowej podróży towarzyszyła nam piękna pogoda, przez co na naszym twarzach widniał uśmiech.

Kolejnym punktem naszej wycieczki było Zakopane. Naszą pierwszą atrakcją była skocznia narciarska, mieliśmy możliwość wjazdu na górę i oglądania widoków z perspektywy skoczka narciarskiego. Następnie udaliśmy się do parku linowego. Było wielu odważnych, którzy pokonali swój strach i skoczyli z 18 metrów ze skoku wahadłowego. Będąc na Gubałówce mogliśmy skosztować regionalnych przysmaków. Nasi niemieccy koledzy zachwycali się smakiem oscypków.

Następnego dnia wybraliśmy się na wycieczkę do Krakowa, gdzie zwiedzanie zaczęliśmy od wizyty w Muzeum Schindlera. Przedwojenny Kraków oraz historia krakowskiego getta zrobiły na nas ogromne wrażenie. A samo muzeum, to jedno z lepszych w Polsce. Następnie przemieściliśmy się w stronę Starego Miasta, na którym podzieliliśmy się na grupy polsko-niemieckie i przystąpiliśmy do realizacji zadań zawartych w grze miejskiej. Stanowiła ona niezłe wyzwanie językowe dla wszystkich uczestników. Po wyczerpujących zadaniach udaliśmy się na upragniony odpoczynek w postaci zakupów w galerii handlowej. Galeria przy dworcu kolejowym zrobiła duże wrażenie na naszych gościach.

W kolejnym dniu postawiliśmy na sport i postanowiliśmy urządzić rozgrywki sportowe w siatkówkę i piłkę nożną. W pierwszej z tych dyscyplin nasza drużyna okazała się być niezawodna. Chłopcy z klasy siatkarskiej popisali się swoimi umiejętnościami. W meczu piłki nożnej niemiecka drużyna odegrała się zwyciężając w 2 meczach.

Następnego dnia udaliśmy się do długo wyczekiwanego przez nas parku wodnego. Z pewnością była to najlepsza atrakcja wycieczki. Wszyscy razem świetnie się tam bawiliśmy. Jednym z punktów wycieczki był park narodowy Słowacki Raj w Słowacji. Nasze liczniki kroków w telefonach wskazywały 14 tysięcy kroków, które przeszliśmy tego dnia. Piękne widoki i ciekawostki przyrodnicze wynagrodziły trud przebytej drogi i wiemy, że było to warte naszego wysiłku. Nieubłagalnie zbliżał się czas rozstania i wręczając sobie prezenty ze łzami w oczach żegnaliśmy się ze sobą. Już w drodze powrotnej bardzo tęskniliśmy za poznanymi przyjaciółmi. Na szczęście nie straciliśmy kontaktu i piszemy ze sobą do dziś.

Kolejna wymiana będzie miała miejsce w Niemczech w Hamburgu.

Czekamy na nowe doświadczenia.